Logotext

12 JANUARI - 3 FEBRUARI

Malin Adner

Efter utbildning på Capellagårdens keramiklinje och Konstfack har Malin Adner arbetat som keramiker och formgivare. Hon arbetar med såväl bruksföremål som unika objekt och inspirationen kommer ofta från naturen. Keramiken omfattar ex vis stora kavlade fat, krukor med ristade och bearbetade ytor. Malin Adner bor på Öland och arbetar i Atlje Sockerbruket i Mörbylånga.

Stina Alm

Stina Alm utbildade sig på Konstfack under åren 1976-1978, Konsthögskolan i STockholm 1978-1983 samt på Konstakademien i Köpenhamn under 1984. Hon använder både skulptur och måleri som uttrycksmedel i sitt konstnärskap. Sedan 1996 bor hon och verkar på Öland.

Birgitta Zetterström

Birgitta Zetterström arbetar mest med utställningsverksamhet men också med offentliga utsmyckningsuppdrag. Sedan 10 år bor hon i Mörbylånga och där har hon också medlemskap i Ölands Konstförening. Hon använder sig av olika tekniker som ex vis måleri, konstfoto och blandtekniker som collage och assemblage med stark utgångspunkt i naturen. Hon arbetar gärna med bildserier som diptyker, triptyker och verken är mer eller mindre abstrakta.

23 FEBRUARI - 17 MARS

Örjan Wikström

Örjan Wikströms konst bär spår av hans liv. Ett liv med erfarenhet av både ljus och mörker, allt återspeglat i hans bilder. För Örjan är det infallande ljuset genom fönstret, ofta i motljus, det viktiga och hur ljuset förhåller sig i rummet till dem eller det som finns där. Tingen är av underordnad betydelse, det är ljuset som skapar allt.

Mikael Kihlman

Mikael Khilman är det frånvändas stillsamme poet. I svartvita torrnålsgravyrer tecknar han bakgårdarnas, de slitna fasadernas och de ensamma människornas porträtt.

Bilderna har en stark realistisk närvaro, men här finns också ett laddat och oberäkneligt ljus, som får oss att se nya möjligheter i det orubbligt invanda och vardagliga.

6 APRIL - 28 APRIL

Björn Ekegren

Efter att ha arbetat med måleri i 17 årbörjade Björn Ekegren 1993 arbeta med glas på Gullaskruvs glasbruk. Dörefter fortsatte han med glasgjutningar i sand på Lindshammars glasbruk. 1998 gick han över till studioglas i Strömbergshyttan där all experimentlust fick möjlighet att blomma ut. Björn har förutom i Sverige varit representerad både separatutställningar som samlingsutställningar i flertal länder.

Stellan Ekegren

Stellan Ekegren flyttade från Stockholm till Valdemarsvik 1986. Att måla och teckna är något han ägnat sig åt sedan barndomen- Det har varit som en kanal, ett språk för att gestalta både min inre och min medvetna värld. Motiven är ofta präglade av hans intryck från Sydeuropa och Egypten. Inspirationen föds under skapandeprocessen och där finner han sina bilder.

30 MAJ - 2 JUNI

Bild- och formgivningselever från Njudungsgymnasiet i Vetlanda

Färger förr och nu.

Inre och yttre färger

Färger i fantasi och verklighet.

29 JUNI - 4 AUGUSTI

Konst i sommartid - Musik och Dans

Under 5 sommarveckor deltar fem konstnärer i vår samlingsutställning "Konst i sommartid. En intressant blandning av måleri och skulptur i olika tekniker.

Följande konstnärer ställer ut:

ANETTE FLOSS    CHRISTINA ROSÉN    BARBARA MÅNSSON    JEANETTE JIMÉNEZ    MONICA SANDELL    INGER FUCHS

24 AUGUSTI - 15 SEPTEMBER

Francois Gillet

Francois har med kameran skildrat naturens förgänglighet, likt de stora mästarna inom måleriet. Med sina bilder vill han försätta betraktarna i ett transliknande tillståndoch fylla dem med skönhetens begär, samt ge sinnliga sinnesstämningar kombinerat  med med en melankolisk ömhetskänsla. Livet förgås men består.........

Annie Lindgren

Annie Lindgren är en keramiker som vandrar i gränslandet mellan konst och konsthantverk. Det vardagsnära, kroppsliga och tingen runt oss är hennes inspirationskällor. Hon arbetar även med ord och ordlekar som del i den skapande processen, där titlarna förstärker upplevelsen. Hon vill med sina verk beröra och kommunicera.

5 OKTOBER - 27 OKTOBER

Maria Erixon Levin

Efter studier vid HDK i Göteborg, AD på JC och chefsdesigner för Lee jeans, startade hon "Nudie Jeans" tillsammans med Joakim Levin. Utställningen visar designprocessen och det ekologiska kretsloppet under temat "mind the gap". I utställningen visas också fotografier av. Hans arbete med bandet Kent och Nudie Jeans anses vara likvärdigt med Anton Corbinjs fotografering för Depeche mode. Även fotograf Ulf Lundin, som är en av Sveriges mer erkända fotokonstnärer, har följt processen med Nudie Jeans och är också representerad i utställningen.  I samband med utställningen släpps hennes bok "Den nakna sanningen om Nudie Jeans" som handlar om resan som började i Vetlanda.

16 NOVEMBER - 8 DECEMBER

Tim Vauger

Att börja en resa utan kännedom om varken väg eller mål. Ta ett steg ut i det okända. Skapa en form och en rörelse. Sätta spår. Innerst inne veta att vägen skapas i takt med vandringen.

För Tim är att måla ett sätt att resa. Gärna via större dukar och starka färger i akryl eller akvarell.  Målet är platser varken hon eller någon annan besökt tidigare.

Nettan Morén

Nettan Morén bor och har sin ateljé i Motala och är en autodidakt konstnär som föredrar att måla från minnet i såväl akvarell som olja. I sitt måleri inspireras hon av ljuset och naturens växlingar på Östgötaslätten. Färgkomposition som föder en känsla av harmoni är mycket betydelsefullt i hennes måleri.

Karin Lööf

Karin Lööf är en keramiker som behärskar processen från råvara till färdig produkt och arbetar från sin ateljé, butik och galleri i Karlstad. Hon arbetar med keramik till privata och offentliga rum. Resultatet blir allt från småskålar till jättefat i drejat stengods med stor nyansrikedom i färg och dekor och med egna glasyrer. Ibland blir det också  reliefer.