Logotext

12 januari - 3 februari

Malin Adner

Efter utbildning på Capellagårdens keramiklinje och Konstfack har Malin Adner arbetat som keramiker och formgivare. Hon arbetar med såväl bruksföremål som unika objekt och inspirationen kommer ofta från naturen. Keramiken omfattar ex vis stora kavlade fat, krukor med ristade och bearbetade ytor. Malin Adner bor på Öland och arbetar i Atlje Sockerbruket i Mörbylånga.

Stina Alm

Stina Alm utbildade sig på Konstfack under åren 1976-1978, Konsthögskolan i STockholm 1978-1983 samt på Konstakademien i Köpenhamn under 1984. Hon använder både skulptur och måleri som uttrycksmedel i sitt konstnärskap. Sedan 1996 bor hon och verkar på Öland.

Birgitta Zetterström

Birgitta Zetterström arbetar mest med utställningsverksamhet men också med offentliga utsmyckningsuppdrag. Sedan 10 år bor hon i Mörbylånga och där har hon också medlemskap i Ölands Konstförening. Hon använder sig av olika tekniker som ex vis måleri, konstfoto och blandtekniker som collage och assemblage med stark utgångspunkt i naturen. Hon arbetar gärna med bildserier som diptyker, triptyker och verken är mer eller mindre abstrakta.

23 februari - 17 mars

Örjan Wikström

Örjan Wikströms konst bär spår av hans liv. Ett liv med erfarenhet av både ljus och mörker, allt återspeglat i hans bilder. För Örjan är det infallande ljuset genom fönstret, ofta i motljus, det viktiga och hur ljuset förhåller sig i rummet till dem eller det som finns där. Tingen är av underordnad betydelse, det är ljuset som skapar allt.

Mikael Kihlman

Mikael Khilman är det frånvändas stillsamme poet. I svartvita torrnålsgravyrer tecknar han bakgårdarnas, de slitna fasadernas och de ensamma människornas porträtt.

Bilderna har en stark realistisk närvaro, men här finns också ett laddat och oberäkneligt ljus, som får oss att se nya möjligheter i det orubbligt invanda och vardagliga.

6 april  - 28 april

Björn Ekegren

Efter att ha arbetat med måleri i 17 årbörjade Björn Ekegren 1993 arbeta med glas på Gullaskruvs glasbruk. Dörefter fortsatte han med glasgjutningar i sand på Lindshammars glasbruk. 1998 gick han över till studioglas i Strömbergshyttan där all experimentlust fick möjlighet att blomma ut. Björn har förutom i Sverige varit representerad både separatutställningar som samlingsutställningar i flertal länder.

Stellan Ekegren

Stellan Ekegren flyttade från Stockholm till Valdemarsvik 1986. Att måla och teckna är något han ägnat sig åt sedan barndomen- Det har varit som en kanal, ett språk för att gestalta både min inre och min medvetna värld. Motiven är ofta präglade av hans intryck från Sydeuropa och Egypten. Inspirationen föds under skapandeprocessen och där finner han sina bilder.