Logotext

Utställningar 2022

2022 ÅRS UTSTÄLLNINGSPROGRAM

15 JANUARI - 6 FEBRUARI

ANNA R KINMAN

”Med förundran upplever jag skönheten i naturens gemensamma linjer. Dessa förtydligas när former, som i verkligheten är mycket små, kraftigt förstoras. Jag arbetar idag både med keramik och musik. Mellan dem finns ingen motsättning. Där finns linjer och rörelse, rytm och puls. Centrala begrepp i mitt arbete är sinnlighet, ärlighet och mod.”

ANN-CHRISTIN MOBERG

”Jag har tecknat och målat under hela mitt liv, så länge jag kunnat hålla i en penna. Jag kallar mig autodidakt, men har gått många kurser genom åren. Jag håller kurser i akvarellteknik sedan nästan 15 år tillbaka. Genom åren har jag haft många utställningar som varit jurybedömda. Mina motiv hämtar jag från naturen. Mina motiv hämtar jag från naturen men jag får också inspiration från vårt fantastiska svenska glas.”

AGNETA  META WIJKANDER

OBS! Utgår på grund av återbud!

26 FEBRUARI - 20 MARS

JAN-BERTIL ANDERSSON

"Jag har sedan början av 1980-talet, då jag avslutade mina konststudier i Göteborg, arbetat med måleri, teckning och väldigt mycket grafik. Formgivning, objekt/artists books och videoanimationer har det också blivit. Allt med människan som utgångspunkt."

LARS NYBERG

"Torrnålsgravyrerna är porträtt av blommor och träd jag träffat på. En del växer hemma hos vänner och några har jag "upptäckt" hemma hos mig själv. Torrnålsgravyr är en mycket enkel och direkt metod. En vass stålnål och en blank kopparplåt. Det är inte en teckning utan något annat. Det är levande, oväntade linjer

PIA LINDBERG

 "Med lyxen att bo i unik miljö mellan ett nedlagt och ett aktivt diabasbrott i vackra Gylsboda, är det lätt att hitta inspiration till skapandet. Spelet mellan den råa Diabasen och den djupt svarta, spegelblanka ytan när den är polerad, skapar magi. Kompletterat med handsmitt silver kan smycken och skulpturer få ytterligare dimensioner i sina uttryck.

9 APRIL - 1 MAJ

LENNART NILSSON

"Natur-surrealist. Glad fantasi gör livet roligare". Jag är född och uppvuxen i ett skogslandskap i Hyltebruk. Jag arbetar mestadels med olja på duk, men även med skulptur och grafik. Från naturen hämtar jag motiv och idéer som blandas med frukter, ironi och humor. Min första separatutställning hade jag i Halmstad 1983. Därefter har det förutom i Sverige blivit några i bl. a Norge, Danmark, Tyskland och Spanien. För 10 år sedan byggde jag en större atelje där jag skapar och leder kvällskurser i oljemålning.

ANNLIS KRÜGER

BILDKONSTNÄR MED NÅL OCH TRÅD

"Med garnlådan som palett och symaskinsnålen som penna växer mina textila bilder fram. Bilder komponerade av lager på lager av tunna tyger och med garner och silke i otaliga färgnyanser. Motiven är genomgående mänskliga relationer med humorn som underton. Ständigt iakttagande min omgivning, och inte minst mig själv, noterar jag det pågående rollspelet människor emellan. Kvinnligt, manligt och mänskligt. 

26 MAJ - 29 MAJ

KONSTRUNDAN

BILD- OCH FORMGIVNINGSELEVER, NJUDUNGSGYMNASIET

Alternativ kan vara linjer, orange, former, grönt, textur, svart. Är upp till gestaltaren och betraktaren.

2 JULI - 7 AUGUSTI     KONST I SOMMARTID

MORGAN PERSSON

Jag är född 1978 och uppvuxen vid Hallandskusten utanför Varberg. I tjugoårsåldern blev jag plötsligt och lite oväntat helt övertygad om att jag skulle ägna mitt liv åt att arbeta med glas. Efter att ha arbetat på flera olika glashyttor bosatte jag mig i Stockholm och drev under några år Glashyttan i Vaxholm tillsammans med två kollegor. Under den tiden utvecklade jag min version av graalteknik. Jag representeras av Galleri Glas i Stockholm och av Culture Object i New York. 

AINO GATE

Stundens känsla....
Kanske en målning med en figurativ fantasi, svävandes över en bädd av vasst glasgräs. Byggd med målat trä, ugnsformat glas
och metall. Det är djupet och höjderna, ljusen och skuggorna, i livet. Eller någon form av transparens, som eftersträvas. Viljan att skapa, att provocera både mig själv och glaset, till en punkt utan återvändo

ANNA-LINDA GABRIEL

Glaskonstnären Anna-Linda Gabriel är född i Norge men har bott nästan halva sitt liv nära naturen, med sin familj, på gården, i den lilla byn Gissamåla, i Småland.  Under 3 år kunde hon lära av de bästa på Kosta glasskola och sedan fortsätta vidare med att studera design, hantverk, kulturhistoria och kemi med fokus på glas vid Växjö universitet.  Anna-Linda Gabriel är verksam med studio på The Glass Factory i Boda sedan 2013. Inför utställningen hos Vetlanda Konstförening kommer hon bland annat arbeta med att skapa nya verk baserade på Vetlandas lokalhistoriska källmaterial där hon letar efter spår av ett kollektivt ursprung

JENNY SÖDERLUND

Jag har tecknat och målat så länge jag kan minnas och det
började i farmors knä hemma i köket. Då var favoritmotivet
prinsessor och slott. Nu drygt fyrtio år senare, är det fortfarande flickan och kvinnan som står i centrum. 
Efter att i många år endast ägnat mig åt akrylmåleri har jag de
senaste åren börjat skulptera mer och mer. De senaste tre
åren har jag från att ha varit en inbiten akrylmålare i drygt 25 år
gått över till att måla i olja. Både leran och oljefärgen har ställt
mig inför nya stimulerande  utmaningar.  Tre dagar i veckan undervisar jag  i måleri och kroki på Mullsjö Folkhögskola, där jag
även undervisar på helg- och sommarkurser.

LISBETH THAPPER

Att vandra längs vägen en försommardag är en lisa för själen. Det är i naturen jag hämtar kraft och inspiration till mitt måleri. Med oljefärgen målar jag min upplevelse av vad jag ser. Det är känslan som styr målningen.

ANDERS ANDERSSON

Med en konstnär som mor och en ingenjör till far så fanns måleri och skisspapper runt mig redan som liten. Under åren fram tills idag har det blivit illustrationer till böcker, tidningar, annonser, motivlackerade bilar och långtradare, hockey hjälmar, slipsar och T-shirts. Akvarellfärgerna har hängt med hela tiden, men det var inte förrän på senare år som jag bestämde mig för att verkligen förstå hur de fungerar. Men det räcker inte med att kunna det. Hur kommer det sig att man tycker att vissa tavlor är mer tilltalande än andra och varför hamnar en del på museum och andra på loppis? Då handlar det om kompositioner och att förmedla en känsla. Slutsatsen blir att det är tre saker som gör en bra målning: Du måste behärska tekniken, ha en bra design, komposition och förmedla en känsla eller berättelse

27 AUGUSTI - 18 SEPTEMBER    

ZOLI FUGLESANG-KARELD

Stanna upp i tiden och lämna inget ogjort, så går mina tankar även i måleriet.
Från modedesigner och glasdesigner till bildkonstnär.
I mitt måleri använder jag akryl och olja tillsammans med collage.
Gå gärna in på min hemsida där finns mer info.

EVA BENGTSSON

Jag arbetar med stengods, bränner i gasugn med levande lågor i reducerande ugnsatmosfär. Det är spännande att under lång tid se en kollektion växa fram. Pjäserna besläktar eller kontrasterar varandra. De är individer. Alla behövs i gruppen. De är bemålade, laddade med text, dekor och mönster. Jag målar även tempera och gouache/akvarell på papper och pannå.

1 OKTOBER - 23 OKTOBER    

STEN YNGVE JOHANSSON

En båt stävar rakt ut i havet. Snart är den försvunnen vid horisonten.
Som i en film med öppet slut, man får fylla i och skapa sin egen berättelse. Mystiskt sakta glider jättelika lådor fram med det mesta, som vi i vår kultur använder oss av, som t.ex datorer, kläder…… men vi ser det inte. 
Mina bilder handlar ofta inte om det du ser, utan det du kommer att tänka på när du ser dem. Exemplet med båtarna får betraktaren att tänka på en mängd olika saker som jag inte själv kunnat förutse. Då fungerar det som bäst.  www.commedia.se/sten-yngve/

LENA VÄSTBERG

Genom att måla går jag på djupet av mina tankar och idéer, skärper min närvaro. Jag fastnar för något intuitivt, sedan bearbetar jag motivet genom att måla, ibland många gånger. Genom
processen söker jag den absoluta närvaron för att nå en insikt, att skapa äkta uttryck och kommunikation. Målningarna är inte egentliga porträtt utan mer en berättelse om vår existens. www.commedia.se/lena/

 

19 NOVEMBER - 11 DECEMBER     

BO LJUNG

Bo Ljung söker drömmen genom verkligheten i sin konst. I sitt konstnärliga arbete använder han sig av några specifika och för honom betydelsefulla platser och rumsligheter som han har samlat under en mycket lång tidscykel - skogen, badhuset, ateljérummet, det gamla skolhuset och andra minnesfragment av olika slag. Bilderna framstår som måleriska uppfinningar inför verklighetens väsen - komplexa, oförutsägbara och drömlika bildvävar.

Mer information på konstnärens hemsida www.boljung.com