Logotext

Utställningar 2023

14 JANUARI - 5 FEBRUARI

HANS HEDLUND

”Jag arbetar växelvis med måleri, grafik och skulptur. Jag går gärna i skogen och ser skönheten i det enkla, det vissna, tickor, näver, mossor och lavar. Jag söker både mörker och ljus och finner ständigt nya motiv och upplevelser. Senare, hemma i ateljén, växer bilderna fram ur minnet. Kanske på ett oväntat sätt. Stundens ingivelse blir alltid bättre än det välplanerade.”

INGA LEO

”I mitt måleri strävar jag inte efter att avbilda utan försöker fånga känslan i det upplevda. Kan jag sedan förmedla detta i bilder och på så sätt dela med mig till andra är målet uppfyllt. Skogen är ett motiv jag ständigt återkommer till. Den mörka granskogen, myren och mossmarkerna. Här känner jag mig hemma och här får jag ständigt ny inspiration. Med mina bilder vill jag påminna om värdet av en vild och orörd natur både för djur och människor. ”

25 FEBRUARI - 19 MARS

VIKTOR KOPP

" De senaste 20 åren har jag målat bilder av dörrar, landskap, hus, choklad och bokstäver. Det har varit ett arbete där jag försökt förstå min plats i att göra bild: jag som avsändare och mitt arbete som undersökning av mig själv. Jag har också försökt förstå vad en målning är; objekt, yta, bild, fiktivt rum. Hos Vetlanda Konstförening kommer jag att visa målningar från de senaste åren. Somliga har varit utställda förut och andra visas här för första gången."

15 APRIL - 7 MAJ

PER INGEMARSSON

"Jag har nu arbetat med konst i halva mitt liv vid sidan av mitt arbete som lärare. Det fantastiska är att ju mer jag håller på desto mer nyfiken blir jag på vart konsten leder mig.

GÖRAN NILSSON

Med pensel och en bit svamp skapar jag mina stillsamma målningar. Naturens närhet tjänar som en källa till inspiration där jag hittar mina motiv. När jag målar bearbetar jag ofta motivet genom att framhäva vissa detaljer. Mina tavlor är en blandning av naturalism och impressionism och karaktäriseras oftast av lugn och harmoni.

18 MAJ - 21 MAJ

KONSTRUNDAN

BILD- OCH FORMGIVNINGSELEVER, NJUDUNGSGYMNASIET

BANA VÄG

Bana väg med färg och form. Vilken väg tar betraktaren?

1 JULI - 6 AUGUSTI

KONST I SOMMARTID

Njudungskonstnärer under senaste seklet.

Denna låneutställning är ett unikt tillfälle att beskåda verk av lokala konstnärer i privat ägo och annars inte tillgängliga för allmänheten.

26 AUGUSTI - 17 SEPTEMBER

AGNETA FRECCERO

Jag målar eftersom det ersätter ord. Det finns några samverkande krafter som intresserar mig. En sådan är ljus och rymd. Arkitektoniska element, fragment, natur, ljus och rymd är återkommande teman i den uställning som ska visas hos Vetlanda Konstförening.

EVA-MARIE KOTHE SJÖHOLM

Jag kommer att visa främst stora enkla krukor och mindre askar och skålar. Med inristningar av texter och genom att bearbeta ytorna med olika föremål får jag dem laddade och spännande och kontemplativa. De flesta av mina alster är svarta precis som historiska krukor och även i tillverkningen är de gjorda som i förhistorisk tid, ringlade och tummade.

30 SEPTEMBER - 22 OKTOBER

MATS ARONSSON

Mina rum har inga väggar.
I mina ögon är det ljuset som skapar avgränsningen och mina rum finns överallt. Jag letar medvetet men hittar dem först när jag har förstånm att stanna upp och ger mig tid att hinna se bilden där i vardagen.

Jag vill att du ska känna att du vill befinna dig i mina rum. Att du också ska stanna och betrakta, lyssna och känna. Där vill jag att du ska närma dig din identitet. En stund av frid och glädje.
Mats, ljusmålaren

ANDERS OLSSON

Jag är utbildad på Konstfacks bildlärarlinje och har i nästan 40 år undervisat i konstnärliga ämnen på grundskola, gymnasieskola, vuxenutbildning och på universitetsnivå. Jag har nu gått i pension och på senare tid har jag tagit upp mitt eget bildarbete igen och det har resulterat till största delen i landskapsmåleri både digitalt och i olja/akryl. Jag har deltagit i Växjös Konstrunda och haft ett antal utställningar. Sedan 2019 är jag medlem i Svenska Konstnärsförbundet.

ANNA HARSTRÖM

Keramik som material är mångsidigt i sin formbarhet och hållfasthet och öppnar möjlighet till experiment. Jag söker efter rörelse och känsla av närvaro i organiska former. Objekten rör sig mellan skulptur och bruksgods. Mitt arbete handlar om funktion, icke funktion och lust. Lusten kommer från utforskandet och upptäckandet. I min process lägger jag fokus på att beröra emotionellt, både visuellt och taktilt.

9 NOVEMBER - 12 NOVEMBER

KONSTBYTARDAGAR

18 NOVEMBER - 10 DECEMBER

GLENN LARSSON

Jag arbetar i akvarell men gör även grafik och tecknar. Utgår ofta från saker som jag sett i landskapet, både här i Halland och på resor. Att måla ute direkt inför motivet är för mig ett sätt att fylla på seendet. Representerad bl.a. hos Västra Götalandsregionen och Region Halland samt ett flertal kommuner.

MARGARETA ANDERSSON

Jag arbetar främst med stengodslera. Det blir strama, ibland buckliga former med direkt dekor. Ofta mycket av allt-engobe, oxid och glasyr.